Het opladen van de elektrische auto via een regulier stopcontact wordt sterk afgeraden in verband met de veiligheid en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft vaak geen extra beveiliging tegen overbelasting. Via een normale wandcontactdoos is het niet verstandig om met meer dan 10A continu te laden, hierdoor bestaat de kans dat het stopcontact gaat smelten.

Daarnaast wordt de laadtijd sterk beïnvloed door het verbruik in de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt. Als u oplaadt via een bestaand stopcontact, ligt de laadtijd bij de meeste auto’s tussen de 14 en 22 uur. Een voorbeeld: een van de meest populaire elektrische auto’s in Nederland, de Tesla Model 3, beschikt over een accu van 75 kWh. Een regulier stopcontact in Nederland is afgezekerd op 16 Ampère bij 230 Volt met een maximaal vermogen uit van 3,6 kW. Een Tesla Model 3 met een 75 kWh accu heeft : 75 kWh / 3,6 kW = 20,8 uur nodig om de accu vol te laden. Voor verreweg de meeste mensen zal deze laadtijd te lang zijn en biedt een laadstation de uitkomst!