Uw auto via zonnepanelen opladen met uw eigen laadpaal

Wist u dat elektrisch rijden nóg duurzamer kan? Een elektrische auto is al een mooie stap naar duurzaamheid. Maar met een eigen laadpaal die werkt op zonnepanelen gaat u nog een stapje verder. U rijdt dan namelijk op zelf opgewekte zonne-energie. Oftewel, op groene en milieuvriendelijke stroom in plaats van op stroom van een centrale. Dubbel duurzaam dus! En dat biedt ook nog eens interessante financiële voordelen.

Dan is het wel zo duurzaam om deze elektrische auto zoveel mogelijk op te kunnen laden vanuit uw zonnepanelen dus direct rijden op uw zelf opgewekte zonne-energie. Zo gaat u echt groen rijden en weet u zeker dat u rijdt op groene stroom afkomstig van uw eigen dak en geen stroom gebruikt van een milieu onvriendelijke kolencentrale. Elektrisch rijden met zelf opgewekte zonnestroom, Green Energy Company kan dit voor u realiseren en helpt u om dit op fiscaal technisch vlak te verzorgen.

  • laadpaal wallbox
  • laadpaal wallbox
laadpaal particulier Green Energy Company
laadpaal bedrijven Green Energy Company
laadpaal overheid Green Energy Company

De auto-accu opladen bij uw eigen laadstation

Een elektrische auto laadt u eenvoudig op bij een laadpaal. Maar natuurlijk wilt u liever niet afhankelijk zijn van de laadpalen langs wegen en op parkeerplaatsen. Wegrijden met een volle accu is wel zo fijn. De handigste oplossing daarvoor? Laat een laadpaal voor uw huis plaatsen. Green Energy Company installeert graag uw eigen laadpaal voor de deur. Wij maken elektrische auto’s opladen nóg duurzamer met onze laadpalen die werken op zonnepanelen.

Laadpaal op zonnepanelen

Onze klanten bieden wij een wel heel interessante optie: een EV-Box laadstation dat werkt op zonnepanelen. Wij installeren zowel de laadpaal als de zonnepanelen voor u. Of we sluiten de laadpaal aan op uw bestaande installatie. Natuurlijk geven we u professioneel en eerlijk advies over het laadstation dat het beste bij uw situatie past. En het laadstation wordt veilig geïnstalleerd door een professionele en gecertificeerde installateur.

Daarbij zorgen wij ervoor dat de juiste meters worden aangebracht. Zo kunt u precies zien hoeveel opgewekte stroom u voor uw auto gebruikt. Die kosten kunt u dan verrekenen. En u kunt daardoor profiteren van de maximale fiscale voordelen die een laadpaal op zonnepanelen biedt.

Voordelen laadpaal op zonnepanelen

Een eigen laadpaal voor uw deur in combinatie met zonnepanelen biedt vele voordelen. En dan niet alleen op het gebied van duurzaamheid.

U weet met een laadpaal voor de deur bijvoorbeeld zeker dat u nooit meer wegrijdt met een halflege accu. En met een eigen laadstation kunt u uw auto ook razendsnel, veilig en verantwoord opladen. Tot wel 8x sneller dan via een stopcontact. Daarnaast profiteert u van de volgende drie voordelen.

Lagere energierekening

Elektrisch rijden zorgt voor een flinke daling van uw benzinekosten. Maar door het opladen stijgen tegelijkertijd uw energiekosten met een elektrische auto voor de deur. Gelukkig is daar een oplossing voor! Uw laadpaal aansluiten op zonnepanelen is een veel voordeliger alternatief. U voorziet met zonnepanelen namelijk in uw eigen energie. Voor het opladen hoeft u dus minder energie af te nemen bij uw energieleverancier.

Ook kunt u met een eigen laadpaal uw auto ’s nachts opladen. Dat betekent dat u de stroom voor het opladen tegen het daltarief afneemt. Een mooie meevaller!

Fiscale voordelen voor ondernemers

En dat is nog niet alles. Zowel ondernemers als particulieren kunnen met een eigen laadpaal op zonnepanelen profiteren van allerlei fiscale voordelen en subsidies voor elektrisch rijden via zonnepanelen. Dat maakt zonnepanelen voor uw elektrische auto nog aantrekkelijker. Ook financieel gezien.

Het is mogelijk om op een privéwoning zonnepanelen laten plaatsen die door het werk betaald worden. Het zit namelijk zo: u mag uw zakelijke auto bij ieder tankstation voltanken op kosten van de zaak. Dit mag dus ook bij uw eigen laadstation dat werkt op zonnepanelen op uw eigen privéwoning.

Met een handige meter zorgen wij ervoor dat u precies kunt zien hoeveel energie u verbruikt voor uw auto. Zo kunt u die kosten eventueel verrekenen met uw werkgever.

Voorzien in uw eigen energie

Bovendien kunt u de zonnepanelen natuurlijk voor meer dan alleen het opladen van uw auto gebruiken. Dankzij de zonnepanelen bent u zelfvoorzienend in uw energie. Over het algemeen heeft u zonnepanelen daarmee al binnen zo’n 7 jaar terugverdiend. Stijgende energieprijzen? Daar heeft u geen last meer van. Lagere energiekosten? Daar profiteert u met zonnepanelen nog jarenlang van.

Bestel uw laadpaal én zonnepanelen bij Green Energy Company

Bij Green Energy Company kunnen we niet alleen de zonnepanelen op uw dak plaatsen. Ook het laadstation verzorgen wij voor u. En het fijne is: wij kennen de fiscale regelingen als geen ander. Daar denken wij dus graag over mee.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw laadpaal en zonnepanelen? Wij helpen u graag op weg. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Start met maximaal fiscaal groen rijden in uw elektrische auto en tank uw eigen elektrische auto vol met uw zelf opgewekte stroom afkomstig van de zonnepanelen van uw bedrijfspand of dak uw privéwoning.

Uiteraard verzorgt Green Energy Company uw eigen laadaansluiting/laadpaal voor het opladen van uw elektrische auto en zorgen wij voor het aanbrengen van de juiste meters zodat de afgenomen stroom zakelijk verrekend kan worden en u de maximale fiscaal haalbare voordelen kunt behalen.

Ook hierop kunt u de KIA regeling aanspreken welke staat voor Kleinschalige Investering Aftrek. Hierdoor geniet u de maximale fiscale aftrekmogelijkheden en kunt u ook op uw prive woning zonnepanelen plaatsen en deze laten betalen door de zaak. Want u mag uw zakelijke auto ook voorzien van brandstof op kosten van de zaak, ongeacht welk pompstation. Zonnepanelen op het dak van uw prive woning om uw zakelijke elektrische auto van energie te voorzien. Hoe mooi is dat, echt elektrisch rijden op stroom van uw eigen zonnepanelen.

Als u elektrisch gaat rijden kunt u dus zelf zorg gaan dragen voor het opwekken van uw eigen stroom ten behoeve van het voltanken van de accu van uw elektrische auto. In Tesla gaat al snel 70 tot 100 kwh om de accu op te laden. Bij de Nissan Leaf kan dit zomaar oplopen tot 60 kwh. De meeste plug in auto’s zoals de Volkswagen Golf GTE of Audi A3 E-tron en Mitsibushi outlander hebben vaak een 11 kwh accu.

Green Energy Company helpt u (letterlijk) op (de groene) weg en kan dit duurzame traject voor u begeleiden waarbij u maximaal gebruik gaat maken van de fiscale mogelijkheden.

Heeft u interesse of wilt u eventueel meer informatie over een laadpaal?

Laadpalen FAQ

Hoe ver kan een elektrische auto rijden?

Een EV wordt aangedreven door een elektromotor die verbonden is met een batterij. Dit type auto kan niet terugvallen op een brandstofmotor, zoals de Plug-in Hybrid (PHEV). De gemiddelde afstand die een volledig elektrische auto kan afleggen is 291 kilometer. Momenteel zijn de Tesla Model S, de Nissan Leaf en de BMW i3 de meest verkochte BEV’s in 2016 in Nederland (RDW, 2016).

Auto Capaciteit van de batterij Elektrisch bereik
Tesla Model S 90 kWh 557 kilometer
BMW i3 33 kWh 300 kilometer
Nissan Leaf 30 kWh 250 kilometer

*Het bereik in dit overzicht is het theoretische bereik. Het werkelijke bereik is vaak lager en wordt beïnvloed door verschillende factoren als onder andere wind en rijgedrag.

Waar kan ik AC-laden en waar kan ik DC-laden?

De meeste laadstations maken gebruik van AC-laden. De gebruikelijke laadsnelheid is 11kW maar 22kW komt ook steeds vaker voor. Dit is ideaal wanneer u thuis of op het werk de auto oplaad; u heeft op zo’n moment meer tijd om te laden. DC-laden is daarentegen gebruikelijker in de buurt van snelwegen of bij openbare laadstations, waar u doorgaans minder tijd hebt om uw auto op te laden. DC-laden komt tegenwoordig vaker voor bij een thuisoplossing en biedt nieuwe mogelijkheden voor snelladen en bi-directioneel laden. Wij informeren u graag verder over de mogelijkheden.

Wat is DC-laden voor elektrische voertuigen?

De stroom die we gebruiken van het elektriciteitsnet wordt AC genoemd. Het verschil tussen AC-laden en DC-laden is de locatie waar het AC-vermogen wordt omgezet: binnen of buiten de auto. In tegenstelling tot AC-laders, zit de omvormer bij een DC-lader in de lader zelf. Dat betekent dat het de stroom rechtstreeks naar de accu van de auto kan leiden. Het heeft de geïntegreerde lader van de auto niet nodig om de stroom om te zetten. DC-laders zijn groter, sneller en een interessante doorbraak als het gaat om het laden van elektrische voertuigen.

Wat is AC-laden voor elektrische voertuigen?

Elektrische voertuigen zijn voorzien van een ingebouwde omvormer. Dit noemen we de ‘geïntegreerde lader’,  hoewel het eigenlijk een omvormer is. Het zet de stroom om van AC naar DC en leidt deze vervolgens naar de accu van de auto. Op dit moment is dit de meest voorkomende laadmethode voor elektrische voertuigen.

EV-laadstroom: Wat is het verschil tussen AC en DC?

Er zijn twee soorten ‘brandstoffen’ die in elektrische auto’s kunnen worden gebruikt. Deze kennen we als wisselstroom (AC) en gelijkstroom (DC). Het vermogen afkomstig van het elektriciteitsnet is altijd AC. Accu’s, zoals die in uw auto, kunnen echter alleen stroom opslaan als DC. Daarom hebben de meeste elektronische apparaten een ingebouwde omvormer in de auto. We maken dagelijks gebruik van een omvormer: zodra u een apparaat (bijvoorbeeld een smartphone) oplaadt, zet de stekker (omvormer) wisselstroom om naar gelijkstroom.

Power Sharing

Power Sharing wordt ook wel gebalanceerd laden of nivellering genoemd. Het zorgt ervoor dat netwerkbeheerders of bedrijven met meerdere opladers de beschikbare energie evenredig kunnen verdelen over alle EV-oplaadstations. Omdat de beschikbare energie per locatie gelimiteerd is, betekent een grotere vraag naar energie normaal gezien dat er dure upgrades van de elektrische infrastructuur nodig zijn. Slim laden betekent dus dat het vermogen optimaal verdeeld kan worden en zodat dergelijke upgrades vermeden kunnen worden.

Wat is de belangrijkste functie van slim laden?

Slim laden voorkomt dat beheerders de maximale capaciteit van hun gebouw overschrijden. Dit maximum wordt bepaald door de lokale capaciteit van het net en het door hen gekozen energietarief.

Bovendien zorgt slim laden ervoor dat nutsbedrijven een bepaald limiet kunnen stellen aan het energieverbruik. Zo voorkomen we dat het net overbelast raakt doordat we meer energie gebruiken dan we produceren. Dit bespaart tijd en geld voor iedereen. Maar het belangrijkste is dat we op deze manier energie besparen en dus de kostbare hulpbronnen van onze planeet beter kunnen beschermen.

Wat is slim laden?

Slim laden betekent dat u op een intelligente manier kunt bepalen hoe het elektrische voertuig geladen wordt door deze digitaal te verbinden met het elektriciteitsnet.

Bij het ‘slim laden’ van een voertuig  communiceert de lader via een dataconnectie met de auto, de beheerder en het nutsbedrijf. Met andere woorden, op het moment dat u de auto aansluit, verstuurt de lader automatisch belangrijke data, zodat het laden geoptimaliseerd kan worden.

Zo kan de beheerder (of het nu gaat om een persoon met een lader thuis of een bedrijfseigenaar met meerdere oplaadstations) met behulp van slim laden bepalen hoeveel energie er naar de aangesloten laadunit gaat. De hoeveelheid hangt af van het aantal mensen dat op dat moment gebruik maakt van elektriciteit, en verminderd de druk op het elektriciteitsnet of de meterkast.

Bestaat er wetgeving voor laadpalen?

Voor de particulier is er geen wetgeving. Voor de zakelijke markt geldt er wel een verplichting. Met de goedkeuring van het pakket ‘Schone energie voor alle Europeanen’, heeft het Europese Parlement een belangrijke stap gezet in het stimuleren van emissieloos rijden. Bedrijven, kantoren en winkeliers zijn vanaf 2020 verplicht om 1 laadpaal te installeren per 10 parkeerplaatsen. Bij 10% van de overige parkeervakken verplicht het Europese Parlement de installatie van kabels om uitbreiding met meer laadvoorzieningen in de toekomst mogelijk te maken.

Op welke plek kan ik een laadpaal laten installeren?

Dit kan op de plek die u wenst. Wij denken graag met u mee voor de beste oplossing in uw situatie.

Kan ik zelf een laadpaal installeren?

Het is onverstandig een laadpaal zelf te installeren. Laat de installatie van uw laadoplossing altijd over aan een specialist. Dat is niet alleen van belang voor uw verzekering, maar vooral voor uw eigen veiligheid.

Welke laadpaal apps zijn er?

Bij veel merken is er een app beschikbaar waar u veel informatie kunt terugvinden over uw laatste laadmomenten en kosten. Daarnaast biedt een app ook vaak een overzicht waar u kunt laden, op welke tijdstippen u het beste gebruik kunt maken van een laadpaal en waar u het goedkoopst kunt laden. Er zijn zelfs apps waar u kunt laden zonder laadpas en kunt betalen via de app. Een overzicht van de verschillende apps vindt u op de website van Mountox.

Kan een laadpaal geplaatst worden zonder eigen oprit?

Het is belangrijk om van tevoren goed te checken wat het beleid is in uw eigen woonomgeving. In grote lijnen merken wij dat gemeenten steeds flexibeler zijn en meedenken in oplossingen, omdat zij de noodzaak zien om bij te dragen aan duurzame mobiliteit. Toch kunnen er bepaalde voorwaarden zijn, bijvoorbeeld om de veiligheid van voetgangers te waarborgen. In sommige gevallen is er ook een minimumafstand tot een publieke laadpaal als voorwaarde bepaald. Uiteraard denken wij graag met u mee over de beste oplossing in uw situatie.

Moet de meterkast aangepast worden voor een laadpaal thuis?

Als u een laadpaal laat plaatsen kunt u het beste rekening houden met een aanpassing in de groepenkast. Voor een laadoplossing wordt hier een eigen groep geplaatst.

Kan ik een laadpaal met zonnepanelen combineren?

Er zijn tegenwoordig ook laadpalen en omvormers met een laadkabel die uitsluitend energie (stroom) leveren, rechtstreeks via de zonnepanelen. Daarnaast is het uiteraard ook mogelijk om via het reguliere stroomnet te laden.

Is een laadpaal fiscaal aftrekbaar?

De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij een BV fiscaal aftrekbaar. De BTW op de aanschaf en installatie, of de BTW op de leasekosten zijn als voorbelasting te verrekenen. Over de geleverde stroom bent u  21% BTW verschuldigd.

Heb ik een vergunning nodig voor het plaatsen van een laadpaal thuis?

Als particulier mag u zonder enige restrictie een laadpaal op eigen terrein laten plaatsen. In dit geval gaat het om een koophuis en eigen grond. U moet wel een vergunning of ontheffing aanvragen voor een laadpaal met parkeerplaats.

Is er subsidie voor het laten plaatsen van een laadpaal?

Momenteel zijn er geen landelijke subsidies voor de particuliere aanschaf van een laadpaal.

Voor zakelijke laadpaal kunt u gebruikmaken van de MIA, VAMIL en KIA-investeringsaftrek subsidies. Deze subsidies zijn beschikbaar voor ondernemers.

Wat kost een laadpaal zakelijk?

De kosten van de installatie voor een zakelijke laadpaal verschillen. Deze zijn afhankelijk van het werk dat in de meterkast moet worden uitgevoerd en de afstand tussen de meterkast en de laadpaal zelf. De afstand bepaalt hoeveel graafwerk de installateur moet uitvoeren en de lengte van de kabels. De prijs voor de installatie ligt gemiddeld tussen €1000 en €4.000.

Hoe kan ik laden als de laadpas niet werkt?

De kans dat de laadpas niet werkt is erg klein. De verschillende laadpas aanbieders geven u toegang tot het grootste laadnetwerk van Nederland waar vrijwel alle laadpalen zijn aangesloten. Hierdoor kunt u overal uw elektrische (lease)auto opladen. Mocht het toch voorkomen dat uw laadpas niet werkt, controleer dan eerst of deze beschadigd is of dat de laadpaal een storing heeft.

Hoe werkt een laadpas?

Een laadpas is nodig om een elektrische auto op te laden bij een (openbare) laadpaal. Met deze laadpas kunt u het opladen van uw elektrische auto zowel starten als stoppen. Aan de hand van de pas wordt bijgehouden hoeveel elektriciteit in kilowattuur u gebruikt per sessie. De leverancier van de laadpas kan uw verbruik doorrekenen en factureren. Er zijn ook laadoplossingen die starten met laden zodra de stekker in het contact van de auto gestoken is. Deze oplossing staat dan bijvoorbeeld op uw eigen oprit.

Kan ik van uit het stopcontact laden?

Het opladen van de elektrische auto via een regulier stopcontact wordt sterk afgeraden in verband met de veiligheid en de lange laadtijd. Een stopcontact heeft vaak geen extra beveiliging tegen overbelasting. Via een normale wandcontactdoos is het niet verstandig om met meer dan 10A continu te laden, hierdoor bestaat de kans dat het stopcontact gaat smelten.

Daarnaast wordt de laadtijd sterk beïnvloed door het verbruik in de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt. Als u oplaadt via een bestaand stopcontact, ligt de laadtijd bij de meeste auto’s tussen de 14 en 22 uur. Een voorbeeld: een van de meest populaire elektrische auto’s in Nederland, de Tesla Model 3, beschikt over een accu van 75 kWh. Een regulier stopcontact in Nederland is afgezekerd op 16 Ampère bij 230 Volt met een maximaal vermogen uit van 3,6 kW. Een Tesla Model 3 met een 75 kWh accu heeft : 75 kWh / 3,6 kW = 20,8 uur nodig om de accu vol te laden. Voor verreweg de meeste mensen zal deze laadtijd te lang zijn en biedt een laadstation de uitkomst!

Wat kost het om een laadpaal te plaatsen voor thuis?

De kosten van de installatie verschillen en zijn afhankelijk van het werk dat in de meterkast moet worden uitgevoerd en de afstand tussen de meterkast en de laadpaal zelf. Deze afstand bepaalt hoeveel graafwerk de installateur moet uitvoeren en de lengte van de kabels. De prijzen voor installaties liggen gemiddeld tussen 750 en 2.000 euro. Deze installatiepakketten zijn een indicatie wat u kan verwachten.

Hoe werkt een laadpaal?

De werking van een laadpaal kan op details verschillen, maar meestal verbindt u eerst de auto met de laadpaal door de laadkabel in te pluggen. Vervolgens meldt u zichzelf aan met of zonder laadpas aan bij de laadpaal en begint het laadproces

Hoe kan ik mijn laadkosten verrekenen?

Het is goed om te weten dat er 2 soorten kosten zijn:

  1. de kosten van de stroom voor het laden zelf
  2. de kosten van een maandelijks abonnement
Bij oplaadunits met een pasje ontvangt u een laadpas bij aankoop van een laadpaal of u krijgt een pas vanuit uw werk. Bij een oplaadoplossing is een abonnement gebruikelijk om alle transacties bij te houden en de kosten met alle betrokken partijen te verrekenen.
Bij het starten en stoppen van elke laadsessie met uw laadpas, worden al uw laadsessies geregistreerd in een BackOffice. Met een account op de BackOffice kunt u de verrekening van deze laadkosten automatiseren. Zo volgt maandelijks de factuur naar bijvoorbeeld uw werkgever (of leasemaatschappij) en ontvangt u simpelweg de vergoeding na elke maand gebruik. Voor de werkgever zijn hierbij ook de kosten van het beheer inbegrepen in de kosten.

Hoeveel onderhoud heeft een laadpaal nodig?

Zeer weinig. Ondanks haar geavanceerde technologie is een elektrische auto gemakkelijk te onderhouden. Hetzelfde geldt voor laadpalen.

Indien de laadpaal verantwoord is geïnstalleerd en modulair is opgebouwd (zoals onze laadpalen), zal elk onderdeel gemakkelijk vervangen kunnen worden. Veel van onze laadpalen hebben een online verbinding, wat ons dus in staat stelt problemen direct op te lossen op afstand. Wel zo handig, want zo kunt u weer snel op weg (na even laden).

Kan ik mijn auto opladen aan alle laadpunten?

KanIkMijnAutoOpladenBijAlleLaadPunten

Vanaf de autokant, is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse auto’s en Type 2 voor alle andere voertuigen. Vanaf de kant van het laadstation, zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Bij veel snellere oplaadpalen zijn er vaak diverse stekkers beschikbaar om in te pluggen, maar is nu wel de CCS als standaard gekozen.

Gaat mijn stroomrekening omhoog?

GaatMijnStroomrekeningOmhoog

Ja. In Nederland telt het stroomverbruik per gemiddeld huishouden jaarlijks 3.500 kWh. Een elektrische auto verbruikt per 5 km rijden 1 kWh aan energie (gemiddeld). Hoeveel energie heeft u dan nodig als u per jaar een X aantal km’s moet afleggen:

  • 10.000km/jaar = 2.000 kWh extra
  • 15.000km/jaar = 3.000 kWh extra
  • 20.000km/jaar = 4.000 kWh extra

Toch valt er nog altijd stroom te besparen! Met een laadstation tot uw beschikking, kunt u ervoor kiezen uw auto ‘s nachts op te laden, zodat u kunt profiteren van lagere stroomkosten. Of juist overdag als er zonnepanelen zijn die dan juist volop stroom leveren. Dankzij de beschikbaarheid van zonnepanelen, kunt u bovendien uw eigen elektriciteit opwekken. Zo wordt het opladen van uw elektrische auto over de langere termijn gegarandeerd voordeliger. Dit is later ook te combineren met een thuisbatterij om zodoende nog minder van het net af te hoeven nemen.

Hoeveel kost het mij om mijn auto op te laden?

Elektrische auto’s zijn gegarandeerd goedkoper te “tanken” dan hun traditionele tegenhangers (met benzine/dieselmotor). Omdat elk land en elke gemeente lokale energie-regulering, -kosten en fiscale voordelen hanteert, adviseren wij u altijd de website van uw gemeente te raadplegen. Maakt u gebruik van uw eigen stroom om op te laden dan bent u het voordeligste uit. Snelladen is het duurst om te laden en aan de straat zit er een beetje tussenin.

In Nederland liggen de gemiddelde kosten voor elektrisch laden €0,22- €0,36 per kWh. Laten we een voorbeeld nemen van een elektrische auto met een bijna lege accu en ongeveer 40 kWh accu opslagcapaciteit. In de meeste gevallen zal deze auto tussen 200-250 km op één laadbeurt kunnen rijden. In dit geval zal het opladen 40 x €0,25 = €10,- kosten. Dit betekent dat het stroomverbruik per km slechts €0,04 – €0,05 is. Hiermee is brandstof niet meer de hoogste kostenpost van de auto.

Hoe lang duurt het om mijn auto te laden?

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de accu, de cappaciteit van de accu, het vermogen en de instellingen van het laadstation. Plug-in hybrides vereisen zo’n 3-6 uur laden tot de batterij volledig is opgeladen. Vol-elektrische auto’s vereisen zo’n 4-24 uur laden om weer vol te zijn bij een woning of aan de straat. Bij een snellaadstation is het niet slim om veel langer dan 30 minuten te blijven staan.

Gemiddeld zijn alle auto’s thuis tot zo’n 14 uur aangesloten op het laadstation. Op het werk is dit ruim 8 uur. Wanneer u dus zowel thuis als op het werk toegang heeft tot een laadstation, is deze tijd meer dan genoeg om uw auto tot 100% op te laden en meteen te gaan rijden. Pas op bij 100% laden: de accu mag niet te lang op 100% blijven, beter is om dan tot bijvoorbeeld 90% te laden of meteen te vertrekken bij 100%. Ook zal de auto niet goed kunnen remmen op de motor en zo stroom terug in de accu stoppen.

REGULIER STOPCONTACT: wees gewaarschuwd indien u uw elektrische auto oplaadt aan een regulier stopcontact. Dit vereist namelijk de speciale laadkabel die kortsluiting en oververhitting voorkomt. Vaak krijgt u deze bij de auto geleverd. Dit noemen ze ook wel de noodlader. Gebruikt vaak 10 tot 13 Ampere en vaak op 1-fase.

LAADPAAL: dit is de meest aanbevolen laadmethode, omdat het veilig en verantwoord is én efficiënt gebruikmaakt van het vermogen van uw auto en uw energiebron (zoals uw woning of een kantoorpand). Een laadstation laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dit betekent dat alle elektrische auto’s tussen 2-8 uur volledig opgeladen kunnen worden. Hier zijn de vol elektrische modellen te vinden met alle informatie: www.Ev-database.nl

Bij snelladen zal de helft van de totale laadtijd, de batterij al tot 80% opladen. De laatste 20% van de batterij wordt geladen met een veel lagere snelheid. Tijdens de laatste delen van het laden worden alle losse accu-cellen precies gelijk gezet, maar dit kost veel tijd.

SNELLAADSTATIONS: snellaadstations ontpoppen zich meestal buiten de steden en langs de snelwegen. Door relatief hoge kosten van hardware en installatiebenodigdheden, zijn zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht door grotere bedrijven. Meer en meer ketens plaatsen deze units op hun terrein om zo ook klanten te verleiden om daar boodschappen te komen doen of even te komen eten. Snellaadstation kunnen razendsnel opladen (20-30 minuten naar 80% en 100% in ongeveer 1 uur). Perfect om even kort een lunch te doen of een boodschap en weer door.

Waar kan ik mijn auto laden?

WaarAutoOpladen

THUIS

In een privé-garage, op een privé-oprijlaan of -parkeerplaats of bij een toegewezen/gedeelde parkeerplaats (gebruikelijk bij appartementen). Sommige bewoners leggen ook over de stoep een soort mat over de laadkabel om niemand te hinderen, maar hiervoor zijn ook speciale tegels beschikbaar. Vraag hier toestemming voor bij uw gemeente, want als iemand een ongeluk krijgt bent u hier ook (mede)schuldig aan.

OP HET WERK

Bij de parkeerplaats van uw kantoorpand, gereserveerde of (semi) openbare parkeerplek is ook mogelijk. Er zijn bedrijven die hierdoor een extra dienstverlening bieden zonder dat het hen veel kost, want de stroomprijs en belasting op stroom is erg laag bij grote bedrijven en ze verkopen de stroom via een pasjesomvormer en belasten de gebruikers door voor een hoger bedrag.

IN HET OPENBAAR

Langs de straten, langs de snelweg of bij alle publieke parkeerfaciliteiten die u zich kunt bedenken, zoals winkelcentra, restaurants, hotels, ziekenhuizen, enzovoort. Of u toegang heeft tot alle openbare laadpunten hangt af of uw laadpas is geactiveerd op “interoperabiliteit”. Met een interoperabele laadpas kunt uw auto laden bij verschillende laadpaal-providers. Vaak is dit wel voor alle plekken in Nederland, maar let vooral op als u bij buitenlandse units wilt gaan opladen, hiervoor zijn soms apps en creditcards nodig.

Waarom zou ik elektrisch rijden ?

Het is goedkoper

Elektrische auto’s besparen per jaar tot meer dan 75% van de conventionele benzineconsumptie en komen bovendien in aanmerking voor een breed scala aan overheidssubsidies en andere fiscale voordelen. Op de website van Nederlandelektrisch.nl vindt u een overzicht van alle voordelen waar u van kunt profiteren in Nederland.

Het is zelfvoorzienend

Bij elektrisch rijden hoeft u zich niet langer te bekommeren om het vinden van een tankstation. In plaats daarvan kunt u elders van uw dag genieten, terwijl uw auto aan een laadstation wordt opgeladen en u altijd vertrekt met een volle lading. Met een toenemende beschikbaarheid van particuliere zonnepanelen, kunnen wij zelfs onze eigen elektriciteit opwekken. Zo wordt EV laden over de langere termijn nóg voordeliger.

In Nederland kunt u via de website van diverse gemeenten een verzoek indienen voor publieke laadpalen bij u in de buurt of langs uw dagelijkse route als u niet de auto op eigen grond kunt parkeren en opladen.

Het is schoon

Elektrisch rijden produceert geen schadelijke fijnstoffen en laat een verminderd CO2 footprint achter. Natuurlijk komt er wel nog steeds uitstoot voor bij het opwekken van elektriciteit. Toch is er door een recent onderzoek door het Amerikaanse Union of Concerned Scientists aangetoond dat de uitstoot nog steeds significant minder is dan bij een benzine- en dieselauto. Daar komt bij dat elektriciteitsnetwerken steeds meer worden voorzien van schone energie, zoals zonne- en windenergie. Dit belooft uiteraard nóg schonere laadbeurten voor EV’s.

Het is simpel.

Ondanks dat het een geavanceerd technologie is, zijn elektrische auto’s verrassend simpel te onderhouden. De afwezigheid van een benzine- of dieselmotor betekent dat er minder bewegende stukken zijn. Dit zorgt ervoor dat de kosten van onderhoud veel lager zijn en dat er nooit olie vervangen hoeft te worden. Remblokken zullen wel periodieke onderhoud vereisen, maar lang niet zoveel als conventionele auto’s, voornamelijk dankzij de aanwezigheid van recuperatieremmen. De instant torsie, verbeterde range en een volledig geluidloze rit, maken elektrische auto’s bovendien een plezier om mee te rijden.

Het is duurzaam

Het opladen gebeurt bijna altijd thuis tijdens een goede nachtrust, of op het werk tijdens kantooruren. De radius van elke elektrische auto is meer dan genoeg om de dagelijkse woon-werk afstand af te leggen in Nederland. Met batterijen van grotere capaciteit, meerdere laadpunten en snelladers, zullen elektrische auto’s met slechts één laadbeurt nog langere afstanden afleggen binnen een kortere laadtijd.

Welke laadpaal merken biedt Green Energy Company aan?

EV-box

EV-Box is internationaal marktleider van laadstations en heeft 60% van het marktaandeel in Nederland. De laadpalen van EV-Box zijn 100% duurzaam en hebben het beste beheersysteem. Met slimme laadstations, cloud-software en app, biedt EV-Box als internationale marktleider de beste laadoplossingen voor thuis, bedrijven, winkels, faciliteiten en gemeenten. EV-Box faciliteert bovendien openbare laadnetwerken in verschillende landen. EV-Box laadstations zijn universeel en kunnen toegepast worden op elke elektrische auto.

Walbox

Wallbox is een Europese snelgroeiende laadpalen-producent die zich bezighoudt met innovatieve en slimme laadoplossingen voor zowel elektrische als de plug-in hybride voertuigen. Voor Wallbox geldt dat ze niet de grootste willen zijn, maar wel de beste. Ze leveren deze laadoplossingen tegen concurrerende prijzen, waarbij de focus ligt op de eindgebruiker. En alles ook nog eens verwerkt in een mooi design. Wallbox heeft momenteel al een oplaadbox beschikbaar die BiDirectioneel kan laden (dus ook uw woning kan voorzien van stroom).

Alfen

Alfen is een internationale onderneming met Nederlandse wortels die zich bezighoudt met innovatieve producten en projecten binnen de elektrische energiewereld. In de beginjaren van het bedrijf produceerde Alfen voornamelijk schakelapparatuur. Door de jaren heen is Alfen uitgegroeid tot een belangrijke internationale spin in het web als het gaat om energie. In 2017 hebben zij meer dan 35.000 laadsystemen geleverd in heel Europa.